În perioada 3-4 mai curent, Consiliul de administrare al Fondului Global pentru Combaterea SIDA, Tuberculozei și Malariei (FG) s-a întrunit în cea de-a 37 ședință pentru a discuta aspecte importante privind creșterea impactului și maximizarea eficacității în scopul eliminării epidemiilor la nivel mondial. Acest lucru va contribui la o mai bună securitate a sănătății publice și la prosperitate pe termen lung.
Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/paulkagame/
Ținând cont de provocările apărute, cum ar fi creșterea impactului asupra sănătății publice în contextul procesului tranziției a mai multor țări la finanțarea locală, Consiliul de Administrare a pus pe agenda discuțiilor numeroase aspecte privind modul de extindere, în următorii ani, a serviciilor de prevenire, tratament și îngrijire a persoanelor afectate de HIV, tuberculoză și malarie.
Fondul Global integrează în activitatea sa principiile și practicile unei noi politici privind durabilitatea, tranziția și cofinanțarea, care are scopul de a stimula sursele suplimentare de finanțare, de a consolida investițiile locale și de a cofinanța intervențiile de bază, în perioada planificării tranziției pe termen lung.
În ultima sa adresare către Bord-ul FG, Directorul executiv, Mark Dybul, a subliniat o direcție clară pentru Fondul Global: munca în colaborare, optimizarea gestionării portofoliului, îmbunătățirea calității și eficienței programelor și căutarea permanentă a căilor de maximizare a impactului investițiilor. Mark Dybul își încheie mandatul de activitate în funcția de Director Executiv al FG (4 ani) la 31 mai 2017. Interimatul funcției va fi asigurat de Marijke Wijnroks.
În acest context, Bordul FG a instituit un Comitet de nominalizare a Directorului Executiv, format din nouă membri care supraveghează procesul de căutare/selectare a următorului director executiv. FG anticipează solicitarea de cereri pentru poziția respectivă, care începe în luna iunie, și intenționează să aleagă un nou director executiv în cadrul următoarei ședințe a Consiliului de Administrare, care va avea loc în noiembrie 2017.
Totodată, Consiliul a votat extinderea platformei
wambo.org, o platformă ușor de utilizat, menită să ofere o vizibilitate mai mare privind disponibilitatea și prețurile mici pentru produsele de sănătate, precum și creșterea transparenței și îmbunătățirea termenelor de livrare. Platforma Wambo.org este deja utilizată în 50 de țări, iar Consiliul a aprobat un proiect-pilot care să permită guvernelor din țările eligibile să achiziționeze produse de sănătate din propriile resurse, pe lângă cele din cadrul granturilor FG.
Cu referire la prima rundă de depunere a cererilor de finanțare a granturilor pentru următorii 3 ani s-a menționat că Technical Review Panel a revizuit, în luna aprilie, mai mult de 90 de solicitări pentru propunerile de grant, în valoare de peste 4,5 miliarde de dolari, semnalizând un angajament puternic și încredere.
Întrunirea Bordului FG a fost găzduită de guvernul Rwandei. La finele acestei ședințe, Norbert Hauser a încheiat mandatul de doi ani în calitate de președinte al Consiliului de Administrare a FG, iar responsabilitățile acestuia au fost preluate de Aida Kurtović, care a fost aleasă recent în funcția de președinte al Bordului FG pentru următorii doi ani.
Material adaptat de Secretariatul CNC TB/SIDA