Consiliul naţional de coordonare a programelor naţionale de profilaxie şi control al infecţiei hiv/sida infecţiilor cu transmitere sexuală şi de control al tuberculozei (CNC TB/SIDA)

Gândiți mereu la sănătate!

Buletin informativ

În scopul menţinerii unui schimb util de informaţii între toate organizaţiile care activează în domeniul TB/SIDA în Republica Moldova, secretariatul CNC TB/SIDA vă propune spre atenţie un BULETIN INFORMATIV, ce reflectă activităţile din domeniu, oferindu-vă acces la informaţii de actualitate şi interes comun.

Pentru comentarii, propuneri şi informaţii suplimentare nu ezitaţi să ne contactaţi la adresa electronică: ccm_secretariat@mednet.md sau la telefonul/fax: 022 72 73 59.


Oct 18, 2013

Problemele privind asigurarea durabilității proiectelor implementate cu suportul Fondului Global

Respectarea angajamentelor RM ce țin de asigurarea durabilității proiectelor, activităților şi serviciilor prestate cu suportul Fondului Global a fost un al subiect discutat pe larg de membrii delegaţiei Fondului Global la întâlnirile cu reprezentanţii diferitor structuri guvernamentale şi neguvernamentale din Republica Moldova, inclusiv cu membrii a trei grupuri tehnice de lucru din cadrul CNC TB/SIDA (“Tratament și îngrijire HIV/SIDA/ITS”, “Grupuri vulnerabile/reducerea riscurilor” și “Asistență și protecție socială TB/HIV”).
În cadrul ședinței, dna Tatiana Vinichenko, manager de portofoliu al FG pentru RM, s-a referit, în special, la activitatea Centrelor Sociale Regionale pentru persoanele care trăiesc cu HIV, care au fost deschise și sunt susținute integral din grantul Fondului Global. Fiind un proiect pilot în Republica Moldova, reprezentanții Fondului Global au dorit să afle în ce măsură acestea urmează să fie susținute de stat, or, o condiție clară a FG este ca centrele respective începând cu anul 2015 să fie susţinute din sursele bugetului de stat.
 
Diana Doroș, reprezentantul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (MMPSF), a informat că din partea MMPSF a fost expediată o solicitare către Ministerul Finanțelor ca începând cu anul 2014 activitatea acestora să fie susținută parțial din bugetul de stat, iar din 2015 să fie susținută și cu implicarea contribuțiilor bugetelor locale.  Dna Doroş a mai adăugat că cele mai multe eforturi depuse până acum țin de aprobarea prin Hotărâre de Guvern a Regulamentului cadru de organizare și funcționare a Centrelor Sociale Regionale pentru asistența și protecția persoanelor care trăiesc cu HIV și a standardelor minime de calitate.  Urmare a avizului parvenit de la Ministerul Finanțelor, proiectul urmează a fi modificat reieșind din prevederile noului sistem de finanțare a administrației publice locale (proiectul de lege pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Legea privind finanțele publice locale și Codul Fiscal, aprobate de către Parlament în lectura a doua). Cât priveşte contribuțiile din bugetele locale, în conformitate cu Acordurile tripartite, semnate de MMPSF, Centrul PAS și autoritățile publice locale din localitățile unde au fost instituite Centrele sociale regionale pentru asistența persoanelor care trăiesc cu HIV, fiecare dintre actori și-a asumat o parte din responsablități, inclusiv prin cofinanțarea  instituțiilor respective începând cu anul 2015.
 
Vorbitoarea a mai adăugat că în țara noastră există deja practica cofinanțării din bugetul de stat și bugetul APL a unor servicii sociale. Acest mecanism este destul de funcțional și se propune să fie utilizat și cu referință la centrele sociale regioanle, cu toate că aici persistă elementul de regiune, un element nou pentru Republica Moldova.
 
Un segment critic pentru creşterea contribuției statului, în opinia reprezentanţilor FG, sunt și Programele de reducere a riscurilor, implementate în Republica Moldova, care necesită a fi dezvoltate în continuare și pot servi drept intervenții prioritare pentru viitoarea aplicație. În lipsa unei finanțări adecvate din partea statului, activitățile de prevenire HIV în rândurile grupurilor cu risc sporit de infectare cu HIV (utilizatorii de droguri - UDI, lucrătoarele sexului comercial - LSC și bărbaţii care practică sexul cu bărbaţii - BSB) necesită a fi susținute financiar, astfel ca investițiile să atingă impactul așteptat al Programului Național HIV/SIDA: 60% acoperire în rândul UDI, 60% - LSC și 40% - BSB. În același timp, urmează a fi elaborate și mecanismele necesare pentru organizarea serviciilor de reducere a riscurilor. Or, în lipsa mecanismelor, nici mijloacele Fondului Global nu vor putea rezolva problemele existente.